Wij maken ons zorgen dat er veel te weinig capaciteit wordt ingetekend voor fietsen en scomba’s (bakfietsen/scooters). Dat kan tientallen procenten van de openbare ruimte schelen. En hoe zorgen we voor genoeg loopruimte, mede gelet op de vele terrassen en geveltuinen in deze buurt? Wat moeten de minimale breedtes van het looppad zijn? Welke minimale wegbreedtes houden we aan bij 30 km-straten?
Hierover wordt een inhoudelijk online sessie belegd tussen vertegenwoordigers uit de buurt en de ontwerper en andere stakeholders van de gemeente. Wil je hierover je gedachten kwijt? Laat het weten via contact@franshalsbuurtvereniging.nl. Note: het gaat hierbij dus om buurtbrede oplossingen, de mogelijke individuele uitwerkingen hiervan komen in de straatsessies aan de orde.
De eerste sessie vindt plaats in eerste helft januari, mocht er een vervolgsessie nodig zijn dan vindt deze plaats in de tweede helft januari.
Een paar aanvullingen en bevestiging zorgen.
* Ja, er is te weinig ruimte voor fietsen, scooters etc. Als dit niet beter geregeld wordt staan de stoepen straks vol. Dit komt mogelijk omdat er geen rekening wordt gehouden met cafe- en restaurant bezoekers en winkelend publiek.
* Prima autoluw maar de huidige indeling van de straten en met name de smalheid zorgt ervoor dat auto’s en fietsers elkaar niet of nauwelijks kunnen passeren. Ik ben zelf al eens gevallen (met kind achterop) omdat ik onvoldoende passeerruimte had. Levensgevaarlijk. Dus drempels om hard rijden te voorkomen en 20 km zou geen slecht idee zijn.
* te weinig plaats voor laden en lossen dus de straten worden zeer regelmatig geblokkeerd omdat er nu eenmaal verhuisd, verbouwd en gesjouwd moet worden. Dus extra laad en losruimte essentieel EN TOEZICHT als er onterecht geparkeerd wordt. Het moet wel leefbaar blijven.
[…] Wil je meer weten over deze werkgroepen of meedoen, zie dan de eerdere berichten op onze site: Klimaat & Groen en Ruimtegebruik […]