Vervolgtraject herinrichting

Deze week schoof stadsdeelbestuurder Rocco Piers aan bij een extra overleg tussen de buurtvereniging en het projectteam om te vertellen welke koers wethouder De Vries (die twee weken geleden Dijksma opvolgde) voor de herinrichting heeft bepaald. De Vries laat weten dat de herinrichting een project van het stadsdeel is. Burgemeester & wethouders gaan zich niet buigen over de formele vraag of het wil afwijken van het negatieve advies van de Commissie Puccini, door het ontwerp van 2019 bij de buurt in stemming te brengen. De erfinrichting wordt losgelaten.

Daarmee gaat het oude ontwerp gaat niet door, het nieuwe ontwerp blijft als enige over en wordt samen met de buurt bijgeschaafd. Het vertrekpunt voor het nieuwe ontwerp was de Alternatieve verkenning van 2020.

Bekijk hier het nieuwe voorlopig ontwerp (VO), uiteraard ook te vinden op de projectsite van de gemeente.

Op dinsdag 16 maart wordt dit ontwerp in een online buurtbijeenkomst door de gemeente aan de buurt gepresenteerd.

Het VO dat nu online staat is nog niet definitief. We hebben bijv. begrepen dat op een of twee plekken opnieuw is nagedacht over het verplaatsen van afvalcontainers, of denk aan uitritten onterecht zijn ingetekend. Daarnaast vinden er nog begin maart sessies plaats met werkgroep Klimaat & Groen en Ruimtegebruik, die mogelijk nog tot aanpassingen leiden in het VO, bijv. in de maatvoering van fietsplekken (hypothetisch voorbeeld).

Volgens de ons bekende planning volgen op 20 en 27 maart online sessies per straat, zoals dat ook voor het oude VO is gedaan. We raden je aan om ook echt gebruik te maken van de straatsessies. De gemeente laat weten dat alle verzoeken van bewoners van de vorige ontwerpronde in principe ook in dit nieuwe VO zouden moeten zijn meegenomen, maar kijk daar goed naar.

Komende twee weken wordt de totaalplanning voor de herinrichting door de gemeente nader uitgewerkt. Daarnaast gaan het projectteam met de ondernemers om tafel om te kijken hoe ze de nadelige gevolgen van de werkzaamheden zo beperkt mogelijk kunnen houden.

Add a Comment