Herinrichting: stand van zaken, participatie en planning

Alternatief ontwerp

Op dit moment wordt gewerkt aan een alternatief ontwerp (AVO) voor de Frans Halsbuurt. Dat gebeurt naar aanleiding van kritiek van een aantal bewoners, de commissie Puccini en de Centrale Verkeerscommissie op het voorlopig ontwerp (VO) van 2019, dat uitgaat van een woonerf in de dwarsstraten (1e JvC t/m G Dou). De gemeentelijke Puccinicommissie, die het Amsterdamse ontwerpbeleid ontwikkelt, heeft een negatief advies uitgebracht. Ook blijkt woonerfinrichting (of 15 KM-straten, zoals het in de context van deze herinrichting wordt genoemd) niet toegestaan te zijn op doorgaande verkeerswegen. Dit staat in het stedelijk beleidsplan Amsterdam Autoluw.

R&D, de gemeentelijke ontwerpdienst, heeft daarom in februari ’20 in een intern rapport de mogelijkheden voor een alternatief ontwerp geïnventariseerd. In lijn met dit rapport gaat het nieuwe ontwerp uit van rechte straten en een (klein) niveauverschil tussen rijbaan en stoep. Wel komen er maatregelen om de verkeerssnelheid te dempen, zoals drempels en smallere rijbanen. Ook nu zal de gemeente het ontwerp zoveel mogelijk baseren op nieuwe en eerder geuite wensen van de buurt en ook stadsgroen blijft een belangrijke voorwaarde.

Participatie

Samen met de ondernemersvereniging (biz) Frans Halsbuurt adviseren wij de gemeente over het project herinrichting Frans Halsbuurt. We hebben afgesproken met de stadsdeelbestuurder dat het projectteam van de gemeente en beide buurtverenigingen gezamenlijk bewaken dat de bewoners en ondernemers optimaal betrokken worden bij de herinrichting. Zodat iedereen de kans krijgt om een bijdrage te leveren en zijn mening te geven.

Hiervoor is een tweewekelijks overleg ingericht tussen 4 leden van onze vereniging, 2 leden van de biz en de projectleider en omgevingsmanager van de gemeente. De notulen van dit participatieoverleg worden geplaatst op https://franshalsbuurtvereniging.nl/achtergrondinformatie/
Over twee belangrijke thema’s, nl. Klimaat & Groen en Ruimtegebruik, worden inhoudelijke sessies georganiseerd tussen afgevaardigden uit de buurt en de gemeente. Zie de volgende nieuwsitems.

Voorlopige planning*

januari

  • tweede ontwerp gereed voor interne bespreking
  • besluit gemeentebestuur: doorgaan met alleen nieuwe ontwerp of beide ontwerpen?
  • 1 à 2 brainstormsessies werkgroep Klimaat & Groen met het projectteam, de ontwerper en andere deskundigen
  • 1 à 2 brainstormsessies werkgroep Ruimtegebruik met het projectteam, de ontwerper en andere deskundigen
  • plenaire buurtsessie: presentatie van het alternatieve ontwerp

februari

  • sessies per straat

Daarna volgen de uitwerking, de besluitvorming door het gemeentebestuur en de aanbesteding.

vierde kwartaal (waarschijnlijk)

  • start werkzaamheden

*Op basis van wat wij nu weten. De planning is in handen van het projectteam.

One Response

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *