Frans Halsstraat 14-16

Mirjam Somers, bestuurslid van de Vereniging Frans Halstuinen, vertelt.
 – duur: 1:45 minuten

Speelt de video niet af in jouw iOS/Android-versie, klik hier.

Oorspronkelijk stond hier op armlengte van de woningen in de Jacob van Campenstraat een R.K. Huishoudschool, gebouwd in 1879 als Kunstnijverheid-Teekenschool ‘Quellinus’ naar een ontwerp van architect P.J.H. Cuypers. Hier werden ook beeldhouwwerken gemaakt voor het Rijksmuseum in aanbouw. De school was een voorloper van de Gerrit Rietveld Academie.
Achter de huizen van de Frans Halsstraat stond de Frans Halsschool, een Openbare Lagere School, die is opgegaan in de 3e Daltonschool in de van Ostadestraat. Een bekende leerling rond 1900 is Jacob Olie jr., gefotografeerd door zijn vader op de binnenplaats.
Van 1979-1983 bood de Frans Halsschool onderdak aan de Japanse School. In 1985 kwamen er op verzoek van de buurtbewoners tuintjes.

Mirjam Somers, bestuurslid van de Vereniging Frans Halstuinen, vertelt.
 – duur: 1:45 minuten

Speelt de video niet af in jouw iOS/Android-versie, klik hier.

Frans Halsstraat 14-16

Fotogalerij

Alle foto’s zijn afkomstig van Stadsarchief Amsterdam.
foto 1: J.M. Arsath Ro’is, november 1967 I foto 2 en 3: Martin Alberts, 12 juni 1985 I foto 4 t/m 8: Jacob Olie, 1890 (op foto 4, staand uiterst links: Jacob Olie junior) I foto 9: J.M. Arsath Ro’is, november 1967
foto 10: Han van Gool, 1981

Dit was één van de 29 verhalen van de Frans Halsbuurt kijk- en luistertour. Klik op de groene button hieronder voor meer verhalen en het gespreksforum.