Stadhouderskade 55

Aan de Stadhouderskade 55 werd in 1890 het Van Nispenhuis van de Sint Josephs Gezellen Vereeniging geopend. Sint Joseph is de schutspatroon van de timmerlieden. Vanaf Ruysdaelkade 9, onderdeel van dit complex, kon je via de achterkant naar binnen, waar de vergaderzalen, een feestzaal annex theater en een ambachtsschool gelegen waren. Na het opheffen van de Vereeniging in 1968 ging het gebouw verder als kostuumatelier van de Nederlandse Operastichting, repetitieruimtevan de toneelgroep Globe en als opslagplaats voor de Rijksacademie. Op het terrein stond ook de Hubertuskapel.

Bouwe Olij, die er als kind vaak kwam, vertelt.
 – duur: 2:22 minuten

Speelt de video niet af in jouw iOS/Android-versie, klik hier.

Bouwe Olij, die er als kind vaak kwam, vertelt.
 – duur: 2:22 minuten

Speelt de video niet af in jouw iOS/Android-versie, klik hier.

Stadhouderskade 55

Fotogalerij

foto 1: de ambachtsschool, ca. 1935 – foto: Stadsarchief Amsterdam
foto 2: de binnentuin van het Van Nispenhuis: de Hubertuskapel, maart 1956 – foto: Stadsarchief Amsterdam
foto 3: tuin van het Van Nispenhuis met de leden van de Kegelbond van de Sint Josephs Gezellen Vereeniging, ca. 1910 – foto: Stadsarchief Amsterdam

Dit was één van de 29 verhalen van de Frans Halsbuurt kijk- en luistertour. Klik op de groene button hieronder voor meer verhalen en het gespreksforum.