Frans Halsstraat 92

Toen het kabinet-Kok I een regeling aankondigde om illegalen te legaliseren of uit te zetten, meldde kleermaker Gümüş zich vrijwillig. Toch werd hij – ondanks de inzet van de burgemeester en vele protesten uit de buurt – als eerste immigrant in Nederland het land uitgezet.

Hanneke en haar zoon Maarten van Gelder maakten het van dichtbij mee.
 – duur: 2:08 minuten

Speelt de video niet af in jouw iOS/Android-versie, klik hier.

Hanneke en haar zoon Maarten van Gelder maakten het van dichtbij mee.
 – duur: 2:08 minuten

Speelt de video niet af in jouw iOS/Android-versie, klik hier.

Frans Halsstraat 92

Waarom woonde en werkte in mijn gedroomde straat mijnheer Gümüs? Waarom ging er door deze stad een ongekende golf van solidariteit toen hij en zijn gezin werden weggestuurd omdat ze toevallig de foute nationaliteit en de foute papieren hadden? Omdat mijnheer Gümüs niet alleen een immigrant was, maar ook een typische ambachtsman, een voorbeeldige burger, een verrijking voor de stad." - Geert Mak, bij ontvangst van de IJ-prijs in 2002.

Fotogalerij

foto 1 en 2: Martin Alberts; Stadsarchief Asterdam; 29 juli 1997
foto 3: Martin Alberts; Stadsarchief Amsterdam; 28 januari 1997
Poster: archief Frank van Dorp

Dit was één van de 29 verhalen van de Frans Halsbuurt kijk- en luistertour. Klik op de groene button hieronder voor meer verhalen en het gespreksforum.